Symposium bibliotheek-goeroe David Lankes groot succes

Gepubliceerd op: 20 juni 2024 14:30

De Amerikaanse professor of Librarianship, R. David Lankes, uit Austin, Texas was op dinsdag 4 juni de hoofdgast van het symposium over de toekomst van bibliotheken over de hele wereld in onze vestiging in Nootdorp. Lankes was uitgenodigd om zijn visie over ‘Community Libraries’ toe te lichten. De zaal zat bomvol bibliotheekmedewerkers uit het hele land.

CulturA & Zo is het voorbeeld bij uitstek van een community library, wat de gasten aan den lijve ondervonden bij de rondleidingen en verdere toelichting door de medewerkers.

Wat is een community library?

Hoe bouw je nou zo’n ‘community library’ vroegen de aanwezigen zich af. David Lankes bracht praktische inzichten mee: “Een goede community bestaat niet uit een grote collectie boeken, maar juist uit waardes die mensen belangrijk vinden." Lankes legt uit dat mensen gezien en gehoord willen worden. Dat ze een plek willen waar ze zich thuis voelen, waar ze hun hobby’s en hun passie kunnen uitoefenen. En als ze daar zijn ontmoeten ze als vanzelf nieuwe mensen en ontstaat er een verbinding met andere mensen. Een community dus. Zo simpel kan het zijn.

Podcast – De Bieb is Meer

Math Göbbels, onderzoeker en podcaster, maakte in de middag, live vanuit de zaal, een podcast van de interactie die ontstond tussen de veelal bibliotheekmedewerkers en David Lankes. Zij wilden natuurlijk allemaal van hem horen hoe je nu van een bestaande bibliotheek een ‘Community Library’ maakt.

De podcast kan beluisterd worden via Podcast – De Bieb is meer.

Nieuwe opleiding

Dagvoorzitter Irene Harmsen nam gelijk de gelegenheid te baat om de Post Hbo-opleiding ‘Community Librarian’ die nu zeven jaar bestaat te promoten: “Ik ben heel trots op de samenwerking tussen de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB) en Koninklijke Bibliotheek (KB) en alle studenten die zijn aangehaakt bij deze opleiding met één missie: de maatschappij verbeteren in steden en dorpen in Nederland door middel van het creëren van communities.”

Meer dan 30 bibliotheken

Meer dan 30 bibliotheken hadden afgevaardigden gestuurd om deze bibliotheek-goeroe te ontmoeten. Het symposium was dan ook in twee delen gesplitst. In de ochtend vertelde Lankes zijn visie en wat hij in 17 jaar allemaal heeft geleerd over bibliotheken en communities. En in de middag gingen bibliotheekmedewerkers met hem de diepte in hoe zij dat hier in Nederland in gang kunnen gaan zetten. De les waar de meesten mee naar huis gingen is dat we allemaal onderdeel zijn van meerdere communities, soms zelfs zonder dat zelf te beseffen en daarmee creëren we belangrijke waardes in de maatschappij.