Eerste 'afgestudeerde' Z-route!

Gepubliceerd op: 17 oktober 2024 14:00

In de vestigingen van Pijnacker, Nootdorp en Bergschenhoek worden elke week taallessen verzorgd door medewerkers en vrijwilligers van het Taalhuis. Een onderdeel hiervan is het inburgeringsonderwijs voor de Z-route. Vorige week mochten we onze eerste cursist feliciteren met het behalen van haar certificaat.

Wat is Z-route?

Als één van de eerste bibliotheken in Nederland organiseert de Bibliotheek Oostland voor de gemeente Lansingerland en gemeente Pijnacker-Nootdorp het inburgeringsonderwijs voor de Z-route. De ‘Z’ staat voor zelfredzaamheid en de route die bewandeld wordt is een route voor inburgeringsplichtigen, waarvoor leerroute 1 (B1 niveau) en 2 (onderwijsroute voor jongeren op B1 of hoger niveau) te moeilijk is. Zij leren de Nederlandse taal op een lager niveau (A1-niveau). Deze mensen worden voorbereid (op een eenvoudige manier) om mee te doen in de Nederlandse samenleving. Een onderdeel van de leerroute is ‘Kennis van de Nederlandse Maatschappij’(KNM) net als bij alle andere leerroutes.

Een mijlpaal bereikt!

En dan bereiken we afgelopen week een mijlpaal. Naima Bensaid behaalde haar certificaat! Deze hardwerkende, enthousiaste, vriendelijke en gedisciplineerde vrouw is de eerste ‘afgestudeerde’ bij onze Z-route! Ze heeft 800 uur taalles en 750 uur taalactiviteiten afgerond. Ook voor coördinatoren Olivia Hutorowicz en Anca Bogdan was het een bijzonder moment; de eerste afgestudeerde!